Supporting each other

Community forums

Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
Dit is een Nederlandse categorie binnen dit forum. Hier kun u vragen stellen, antwoorden geven en opmerkingen plaatsen in het Nederlands.
De items in het Engelstalige forum deel worden hier niet automatisch geplaatst. Wanneer u hier geen antwoord vindt kunt u ook de Engels- (of anderstalige) categorie raadplegen.
  • Page:
  • 1

TOPIC:

Xerte online Toolkit V3 op school implementeren 8 years 7 months ago #3072

  • robb
  • robb's Avatar Topic Author
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posts: 54
  • Thank you received: 3
Ik heb al eerder een topic in het Installatie subforum geschreven. Misschien omdat het nog vakantie is dat er nog niet op is gereageerd.
Ik wil graag de Xerte community wijzen op een bijzondere manier om Xerte (V3) op school op een eenvoudige manier beschikbaar te maken.

Al geruime tijd volg ik het Linuxschools project. Linuxschools project is een geremasterde Ubuntu LTS (dus stabiel met langdurige security updates) server en client besturings systeem. De server en client zijn 'karoshi' genoemd.

Het Linuxschools project is 11 jaar geleden begonnen en inmiddels uitgegroeid tot een zeer stabiele oplossing voor het onderwijs. De ontwikkelaars zijn een aantal professionals die de server en de client zelf operationeel hebben op de school waar ze werkzaam zijn, Dover Grammar School for boys .
De projectpagina voor het Linuxschools project kan je vinden op de Linuxschools website
Wekelijkse updates worden gepost op Google plus
Verder is er nog het forum , de ISO download pagina en de source repository

Karoshi server is een Ubuntu server met daarbij een webbased administratie panel waarmee je diverse modules kan toevoegen. Standaard wordt Karoshi server uitgerust als fileserver en domeincontroller via Samba4.1. Er is een schoolversie en een small business versie beschikbaar. Het verschil tussen de twee versies is de provisioning van Samba tijdens de initiële installatie, en het wel of niet toevoegen van safesearch via Google.

Alle modules zijn geïntegreerd met Samba zodat er voor iedere module hetzelfde account gebruikt wordt. Er kan gekozen worden om modules op 1 server te installeren of verspreid over verschillende fysieke of virtuele servers.

Sinds de release van Xerte V3 is er hard gewerkt aan een Xerte module. Met de laatste update van de server is Xerte ook beschikbaar.

Voor het installeren van de server is er zeer basale netwerk kennis nodig. Voor het installeren van de diverse modules is er geen bijzondere kennis nodig omdat de installatie volledig gescript (in bash) is. Alle dependencies, accounts (bijv mysql) en vhosts worden via het script aangemaakt en geconfigureerd. Karoshi kan overweg met zowel Linux, Windows als Mac clients.

Xerte wordt geconfigureerd voor gebruik via LDAP/Netwerk account. Er wordt nog gewerkt aan kerberos integratie zodat er van SSO (Single Sign On) gebruik gemaakt kan worden.

De Karoshi client is helemaal afgesteld op gebruik op een Linuxschools netwerk. Alle services die door Karishi server worden aangeboden worden op de client volledig geconfigureerd. Je kan denken aan netwerklokaties, mail, printers, etc...

Karoshi server heeft ook een deployment module die de client OS + software distribueert over het netwerk. Hiermee is het uitrollen van nieuwe pc's zeer eenvoudig.

Ik denk dat het Linuxschoolsproject een prachtige manier is om op een eenvoudige, snelle, goedkope en veilige manier gebruik te kunnen maken van Xerte online Toolkits. het zou prachtig zijn als beide communities dichter bij elkaar komen en elkaar kunnen helpen om zowel Karoshi als Xerte verder te laten groeien.

Ik zou dan ook willen vragen aan de Xerte community om eens een test te doen om Xerte te installeren door middel van Karoshi server. Ik ben benieuwd naar opmerkingen, ervaringen en vragen. Ik beantwoord ze graag.

groet,
robb

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Last edit: by robb.

Xerte online Toolkit V3 op school implementeren 8 years 7 months ago #3081

  • tom
  • tom's Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Posts: 1290
  • Thank you received: 308
Dank je Rob,

We zullen er zeker eens naar kijken!

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Xerte online Toolkit V3 op school implementeren 8 years 7 months ago #3091

  • robb
  • robb's Avatar Topic Author
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posts: 54
  • Thank you received: 3
Tom, bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf nu op een PO school karoshi (met xerte) geinstalleerd. We zijn nu bezig met het overzetten van LO's van de oude server met xerte 2.0 naar de nieuwe server.

Nu voor zowel Xerte als de ELO (was Chamilo, wordt nu Moodle) de Samba inlog gebruikt kan worden en er dus nog maar 1 account nodig is voor alle services, hopen we dat er ook meer gebruik gemaakt gaat worden van Xerte en de ELO.

Er wordt vooral in het eerste en tweede leerjaar veel gebruik van gemaakt. Komend schooljaar zullen we proberen ook de andere leerjaren meer bij het ict project te betrekken.

Nogmaals, als er vragen zijn met betrekking tot Linuxschoolsproject/Karoshi server, dan beantwoord ik die graag. Ik heb nauw contact met de ontwikkelaars van dit project dus als ik iets zelf niet kan beantwoorden, dan is de lijn kort naar diegenen die de vraag zeker kunnen beantwoorden.

groet,
Rob

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Xerte online Toolkit V3 op school implementeren 8 years 7 months ago #3092

  • tom
  • tom's Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Posts: 1290
  • Thank you received: 308
Dank je.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • Page:
  • 1
Moderators: ingdonkatber
Time to create page: 0.053 seconds
Copyright © 2024 The Xerte Project.
Xerte logo Apereo logo OSI Logo

Search